Peters hjemmeside

Om skuespillere / Komponister.

 

(1900 – 1967)

 

              

Komponist. Født 11/4 1900, død 24/6 1967 - 67 år gammel. Gift 1. gang 30/12 1920 med skuespiller Lilly Bergliot Skands (skilt 1936). Fra 1932 samlevende med skuespiller Ellen Gottschalch.

Det lå ikke ligefrem i kortene, at Kai Normann Andersen skulle blive en af dansk films mest produktive og elskede komponister. Han blev uddannet i en bank og arbejdede i Handelsbanken 1916-19. Ved siden af bankjobbet studerede han musikteori og klaver og forlod banken for at blive teaterkapelmester i provinsen. I første omgang var det bl.a. landets revyer, der fik glæde af hans gode melodier. Han skrev bl.a. ’Du gamle måne’ i 1924 til Scala-revyen, og i 1926 blev han tilknyttet revytruppen Co-Optimisterne, som Ludvig Brandstrup stod i spidsen for. Han begyndte også som operettekomponist i 1928 med ’Den grønne Vogn’ og det skulle senere komme dansk film til gode. 

Han var således allerede et ’navn’, da han debuterede som filmkomponist i 'Hotel Paradis' (1931) – en af de tidligste talefilm. Herefter var han tilknyttet især Nordisk Film, men skrev også for Palladium og flere andre selskaber. Det var i 1930’erne og 1940’erne han havde sin storhedstid, ikke kun med regulær underlægningsmusik, men især med de indlagte sange, der var typisk for perioden. Fx 'Odds 777' (1932) med sangen ’Glemmer du ’, 'Mille, Marie og mig' (1937) med sangen ’Jeg har elsket dig, så længe jeg kan mindes’ og 'Alle gaar rundt og forelsker sig' (1941) med sangen af samme navn. Sangenes tekster var ofte skrevet af Børge og Arvid Müller eller Mogens Dam og blev sunget af tidens stjerner Marguerite Viby og Liva Weel. 

Kai Normann Andersen var fast komponist for instruktøren Emanuel Gregers og de lavede 20 film sammen. Også Johan Jacobsen og George Schnéevoigt yndede at bruge Normann Andersen til deres film. Et af højdepunkterne i Normann Andersens karriere var nok musicalen 'Mød mig på Cassiopeia' (1951) med evergreens som ’Gå ud og gå en tur’, ’ Mellem himmel og jord’ (’Musens sang’) og ’Den allersidste dans’. Sideløbende med filmarbejdet fortsatte Normann Andersen med at skrive revyviser, musik til teaterstykker og musicals. Mange af hans sange er blevet klassikere og er indspillet i et hav af versioner. Han efterlod sig over 900 melodier, som stadig spilles.